Blog Layout

Veibruks- og bomavgift øker med 270.000,- for en lastebil i Oslo

Erik Mørch • 4. september 2023

Staten forbereder et utgiftssjokk om få år.

I dag har Bergens Tidene vekket øvrige av landets aviser om regjeringens plan for økte avgifter.


Stadig større andel elbiler, tiltaket for å redusere utslippene, har (selvsagt) redusert veibruksavgiftene med 10 milliarder kroner. Regjeringen er derfor i gang med en utredning hvordan de skal øke avgiftene tilsvarende.


Varefrakt i byene blir mye dyrere. I følge Bergens Tidene er avgifter og bompenger for en lastebil i Oslo eller Bergen i dag rundt 200.000,- kroner, i følge den anbefaling som foreligger vil kostnaden øke til 470.000,- kroner.


Vi som driver med transport kjører ikke i Oslo fordi vi har lyst, men fordi varene må frem. Og det er varemottakerne som til slutt ender opp med de økte kostnadene.


Elbil-fordelene i bompenger fjernes og veibruksavgift pr. kilometer innføres.


Les mer i dages aviser, Bergens Tidene, VG, Aftenposten, Finansavisen



Siste 5. september 2023: Sitert fra VG:
"Vedum avlyser ny elbil avgift.

Hva kommer i stedet?

Pressesjef Ingunn Handagard i NAF er glad for den tydelige beskjeden fra Vedum.

– Bileierne kan juble for et så klart «nei» fra Vedum på dette. Men spørsmålet er om hva som kommer i stedet. For bakgrunnen er at inntektene fra bilavgiftene synker og synker. Derfor er det sterke krefter som vil innføre nye avgifter eller skru opp dagens. Både vektavgift, som i dag er på alle nye biler, bompenger og andre bilavgifter kan være i spill her, skriver Handagard i en e-post til VG."

6. september 2023, Aftenpostens leder:
"Veibruksavgiften er snart hundre år gammel. Hele ideen er at bilistene skal betale for kostnadene de påfører samfunnet, som støy, lokal forurensning, veislitasje og ulykker. Slike kommer selv om bilen går på strøm."


Av Erik Mørch 10. mars 2025
I februar 2025 hadde vi i Accelerator AS besøk av Arbeidstilsynet for en gjennomgang av hvordan vi ivaretar vår informasjons- og påseplikt i henhold til gjeldende regelverk. 
Av Erik Mørch 4. mars 2025
Regjeringen publiserte 4. mars 2025 en pressemelding der de kunngjorde at norske byer skal få muligheten til å innføre nullutslippssoner.
Av Martine Møller 21. januar 2025
Vi kan med glede informere om at vi etter gårsdagens hackerangrep har kommet trygt ut av situasjonen, takket være nylig anskaffede og installerte sikkerhetsmoduler.
Av Erik Mørch 20. januar 2025
Sanksjoner mot den russisk tankflåten har ført til redusert kapasitet og økt press på prisene globalt.
Av Erik Mørch 6. januar 2025
Svært vanskelige kjøreforhold i Sør-Norge
Av Erik Mørch 19. desember 2024
Når høytiden nærmer seg og 2024 går mot slutten, ønsker vi å uttrykke vår oppriktige takknemlighet for det gode samarbeidet gjennom året som har gått. Din tillit betyr alt for oss, og vi ser frem til å fortsette vårt partnerskap i 2025. Fra alle oss i Accelerator ønsker vi deg en gledelig jul og et fremgangsrikt nytt år! ********** As the holiday season approaches and 2024 is almost over, we want to express our sincere gratitude for the great collaboration in the year that has passed. Your trust means the world to us, and we look forward to continuing our partnership in 2025. From all of us at Accelerator, we wish you a joyful Christmas and a prosperous New Year!
Av Erik Mørch 17. desember 2024
Kompetanseutvikling en sentral del av vår bedriftskultur.
Av Erik Mørch 17. desember 2024
Tolletaten har nylig kunngjort endringer i tidsplanen for innføringen av Digitoll
Av Erik Mørch 16. desember 2024
Logistikkbransjen er i sterk endring.
Av Erik Mørch 16. desember 2024
Vi i Accelerator AS er stolte av å kunngjøre at vår egen Tom Ulrik Torgersbråten er utnevnt til ny daglig leder med virkning fra 2. januar 2025.
Flere innlegg
Share by: