Regjeringen åpner for nullutslippssoner – hva betyr dette for varetransporten?
Regjeringen publiserte 4. mars 2025 en pressemelding der de kunngjorde at norske byer skal få muligheten til å innføre nullutslippssoner.
Regjeringen publiserte 4. mars 2025 en pressemelding der de kunngjorde at norske byer skal få muligheten til å innføre nullutslippssoner. Dette innebærer at kun kjøretøy uten utslipp – som el- og hydrogenbiler – kan kjøre i disse områdene.
Tiltaket er ment å redusere klimagassutslippene fra transportsektoren, men vil også medføre store konsekvenser for logistikkbransjen og vareleveranser.
Hva vet vi så langt?
- Det er opp til hver enkelt kommune å innføre nullutslippssoner.
- Statens vegvesen vil utarbeide et forslag til regelverk som skal sendes på offentlig høring.
- Det finnes per nå ingen eksakte datoer for innføringen av slike soner.
Som samferdselsminister Jon-Ivar Nygård uttalte i pressemeldingen: "Nullutslippssone er et virkemiddel som kan bidra til utslippskutt ved å fremme overgangen til nullutslippsløsninger. Dette gjelder ikke minst i vare- og næringstransporten, der elektrifiseringen ikke har kommet like langt som for personbiler. Flere større byer ønsker å kunne vurdere nullutslippssoner."
Videre påpekes det at etablering av nullutslippssoner krever et tydelig regelverk, og at Samferdselsdepartementet nå vil be Statens vegvesen om å utarbeide et forslag til lov- og forskrift som gir kommuner myndighet til å etablere slike soner. Det betyr også at det vil være opp til lokale myndigheter om de ønsker å innføre nullutslippssoner eller ikke.
Hva betyr dette for våre kunder?
Som transport- og logistikkbedrift er vi sterkt berørt av dette tiltaket. Vi ser allerede flere utfordringer som kan påvirke leveransene:
- Manglende infrastruktur – Det er per i dag ikke tilstrekkelig med ladestasjoner eller hydrogenfyllestasjoner for tunge kjøretøy, noe som vil skape store praktiske utfordringer.
- Høyere kostnader – Overgangen til el- og hydrogenlastebiler krever store investeringer. I tillegg kan begrensninger i nullutslippssoner føre til omkjøringer, lengre transporttid og høyere driftskostnader.
- Usikker overgangsperiode – Det er fortsatt uklart hvordan sonene vil bli innført, og hvilke unntak som eventuelt vil gjelde. Dette gjør det vanskelig å planlegge for en effektiv tilpasning.
- Økte priser for transporttjenester – For å kompensere for investeringer og operasjonelle utfordringer vil dette uunngåelig føre til økte kostnader for transport, noe som igjen vil påvirke prisene ut til kundene.
Hva gjør Accelerator?
Vi følger utviklingen nøye og vurderer tiltak for å møte de nye kravene. Vi ønsker å sikre at våre kunder fortsatt får effektive transportløsninger, men realiteten er at dette vil bli en kostnadsdrivende omstilling for hele bransjen.
Vi oppfordrer våre kunder til å ta dette med i sine fremtidige transport- og logistikkanalyser. Vi vil fortsette å holde dere oppdatert så snart mer informasjon foreligger.
Har du spørsmål eller ønsker å diskutere hvordan dette kan påvirke din virksomhet? Ta gjerne kontakt med oss!

