Regjeringen publiserte 4. mars 2025 en pressemelding der de kunngjorde at norske byer skal få muligheten til å innføre nullutslippssoner. Dette innebærer at kun kjøretøy uten utslipp – som el- og hydrogenbiler – kan kjøre i disse områdene.
Tiltaket er ment å redusere klimagassutslippene fra transportsektoren, men vil også medføre store konsekvenser for logistikkbransjen og vareleveranser.
Hva vet vi så langt?
Som samferdselsminister Jon-Ivar Nygård uttalte i pressemeldingen: "Nullutslippssone er et virkemiddel som kan bidra til utslippskutt ved å fremme overgangen til nullutslippsløsninger. Dette gjelder ikke minst i vare- og næringstransporten, der elektrifiseringen ikke har kommet like langt som for personbiler. Flere større byer ønsker å kunne vurdere nullutslippssoner."
Videre påpekes det at etablering av nullutslippssoner krever et tydelig regelverk, og at Samferdselsdepartementet nå vil be Statens vegvesen om å utarbeide et forslag til lov- og forskrift som gir kommuner myndighet til å etablere slike soner. Det betyr også at det vil være opp til lokale myndigheter om de ønsker å innføre nullutslippssoner eller ikke.
Hva betyr dette for våre kunder?
Som transport- og logistikkbedrift er vi sterkt berørt av dette tiltaket. Vi ser allerede flere utfordringer som kan påvirke leveransene:
Hva gjør Accelerator?
Vi følger utviklingen nøye og vurderer tiltak for å møte de nye kravene. Vi ønsker å sikre at våre kunder fortsatt får effektive transportløsninger, men realiteten er at dette vil bli en kostnadsdrivende omstilling for hele bransjen.
Vi oppfordrer våre kunder til å ta dette med i sine fremtidige transport- og logistikkanalyser. Vi vil fortsette å holde dere oppdatert så snart mer informasjon foreligger.
Har du spørsmål eller ønsker å diskutere hvordan dette kan påvirke din virksomhet? Ta gjerne kontakt med oss!