Ingen kundedata berørt
Ingen kundedata er tapt eller berørt av angrepet. Dette skyldes at 90 % av våre data driftes og lagres i sikre skyløsninger. For å ivareta den høyeste graden av datasikkerhet har vi i løpet av natten resatt og bygget opp egne servere på nytt, inkludert nødvendig formatering.
Normal drift gjenopptatt
Fra i dag kl. 10:00 er driften tilbake til normalt, med unntak av fortollingsmodulen, som vi fortsatt arbeider med å få fullstendig operativ. Vi beklager eventuelle forsinkelser dette kan medføre, og vi takker for deres tålmodighet.
Minimal påvirkning på lagerproduksjonen
Takket være rask respons og et dedikert team, hadde lagerproduksjonen minimal nedetid under hendelsen. Vi måtte imidlertid midlertidig stenge ned andre systemer for å sikre en trygg resetting. Dette medførte at utgående distribusjon og innlandstransport fra lager og terminal i går ble noe forhindret.
Fremtidige tiltak for økt sikkerhet
Denne hendelsen har tydeliggjort viktigheten av kontinuerlig fokus på sikkerhet. Vi vil derfor ytterligere styrke våre sikkerhetstiltak, noe vi også anbefaler våre kunder og samarbeidspartnere å vurdere.
Videre oppfølging
Årsaken til hvordan angrepet klarte å trenge inn, er foreløpig uklar. Vi har politianmeldt saken og varslet Datatilsynet i henhold til gjeldende regelverk. Selv om vi har vært påpasselige, beklager vi på det sterkeste dersom hendelsen har skapt forsinkelser eller andre utfordringer for våre kunder og samarbeidspartnere, både i Norge og internasjonalt.
For ytterligere spørsmål kan Fagsjef for Logistikk og Merkantil Utvikling, Martine Møller, kontaktes direkte.