Blog Layout

Reduksjon av ulykker med tunge kjøretøy, hvor et fåtall er utenlandske.

Erik Mørch • 17. november 2022

Det er nesten bare norske tung-biler som er involvert i dødsulykker og ulykker med hardt skadde siden 2000. I 2021 var det tre utenlandske godsbiler involvert. Kilde: Statens vegvesen.

Det føres detaljert statistikk over ulykker som involverer godsbiler på norske veier av Statens vegvesen. Utviklingen i antall ulykker er meget positiv, og antallet ulykker har falt kraftig de siste 10 årene. Trafikkarbeidet har vært relativt stabilt i perioden.


Basert på data fra SVV kan vi se på opprinnelsesland til lastebilene som er involvert i ulykkene, Figuren over viser en oversikt fra 2000, og de fleste involvert er naturlig nok norskregistrerte godsbiler. Fordelingen i 2020 samsvarer med fordelingen i transportarbeid mellom norske og utenlandske kjøretøy i Norge.


Det har ved utgangen av september 2022 har det vært 97 dødsulykker på norske veier, mot 66 på samme tid i 2021. I to av disse har det vært godsbiler involvert (6 i hele 2021), ifølge Statens vegvesen. Godsbiler har ikke bidratt til den svært ulykkelige utviklingen i antall drepte på vei så langt i 2022.


Vår bransjeforening NHO Logistikk og Transport (NHO LT) har utarbeidet en svært aktuell rapport som er verdt og lese. Samfunnsnytte av logistikk- og transportbransjen, som inneholder fakta om verdiskapning, sysselsetting, transportarbeid og påvirkning på klima og trafikksikkerhet.


Kilde: NHO LT

Av Erik Mørch 10. mars 2025
I februar 2025 hadde vi i Accelerator AS besøk av Arbeidstilsynet for en gjennomgang av hvordan vi ivaretar vår informasjons- og påseplikt i henhold til gjeldende regelverk. 
Av Erik Mørch 4. mars 2025
Regjeringen publiserte 4. mars 2025 en pressemelding der de kunngjorde at norske byer skal få muligheten til å innføre nullutslippssoner.
Av Martine Møller 21. januar 2025
Vi kan med glede informere om at vi etter gårsdagens hackerangrep har kommet trygt ut av situasjonen, takket være nylig anskaffede og installerte sikkerhetsmoduler.
Av Erik Mørch 20. januar 2025
Sanksjoner mot den russisk tankflåten har ført til redusert kapasitet og økt press på prisene globalt.
Av Erik Mørch 6. januar 2025
Svært vanskelige kjøreforhold i Sør-Norge
Av Erik Mørch 19. desember 2024
Når høytiden nærmer seg og 2024 går mot slutten, ønsker vi å uttrykke vår oppriktige takknemlighet for det gode samarbeidet gjennom året som har gått. Din tillit betyr alt for oss, og vi ser frem til å fortsette vårt partnerskap i 2025. Fra alle oss i Accelerator ønsker vi deg en gledelig jul og et fremgangsrikt nytt år! ********** As the holiday season approaches and 2024 is almost over, we want to express our sincere gratitude for the great collaboration in the year that has passed. Your trust means the world to us, and we look forward to continuing our partnership in 2025. From all of us at Accelerator, we wish you a joyful Christmas and a prosperous New Year!
Av Erik Mørch 17. desember 2024
Kompetanseutvikling en sentral del av vår bedriftskultur.
Av Erik Mørch 17. desember 2024
Tolletaten har nylig kunngjort endringer i tidsplanen for innføringen av Digitoll
Av Erik Mørch 16. desember 2024
Logistikkbransjen er i sterk endring.
Av Erik Mørch 16. desember 2024
Vi i Accelerator AS er stolte av å kunngjøre at vår egen Tom Ulrik Torgersbråten er utnevnt til ny daglig leder med virkning fra 2. januar 2025.
Flere innlegg
Share by: