Blog Layout

Endringer i innrapportering av innførselsmerverdiavgift fra 1. Januar 2017

Abtin Rahmanian • 17. oktober 2016

Vi ønsker å informere våre kunder om endringer i innrapportering av innførselsmerverdiavgift fra 1. januar 2017.

Mva-registrerte bedrifter skal ikke lenger deklarere mva avgiften ved innførsel. I stedet skal innførselsmva egenfastsettes på samme måte som for innenlandsk mva.

Dagens omsetningsoppgave erstattes av skattemelding for mva.

Tre endringer iverksettes fra 01.01.2017
  • Innførselsmerverdiavgift skal beregnes og fastsettes i det innenlandske systemet for registrerte avgiftspliktige.
  • Forvaltningsansvaret for innførselsmerverdiavgift overføres til Skatteetaten.
  • Forvaltningsansvaret for innførselssæravgifter overføres til Skatteetaten.
  • Hva betyr dette for dere som importører (merverdiavgiftspliktige virksomheter)?

  • Sendinger fra utlandet skal fortsatt fortolles inn og godkjennes av Tollvesenet via TVINN som tidligere, men tolldeklarasjonens rubrikk 47 «Beregning av avgifter» skal ikke lenger vise beregningen av innførselsmerverdiavgiften for mva-registrerte bedrifter. Grunnlaget for beregning av innførselsmerverdiavgift forblir uendret, men skal nå rapporteres inn av importør selv via Altinn.
  • Bedriften må sette seg inn i reglene om innførselsmva og selv sørge for å samle nødvendige opplysninger og dokumentasjon, beregne, innberette og betale avgiften via mva-meldingen.
  • Når det gjelder midlertidig innførsel så skal det innrapporteres i mva-meldingen med 0-sats, og evt korrigering av denne dersom varene ikke utføres innen fristen (som regel 12 måneder).
  • Bedriftens regnskapssystemer, konti og mva-koder må være oppdatert og tilpasset den nye mva-meldingen.
Egenfastsetting

Innførselsmerverdiavgift blir underlagt prinsippet om egenfastsetting som er sentralt i skatteforvaltningsloven som trer i kraft 1. januar 2017. Dette betyr at den næringsdrivende som er registrert merverdiavgiftspliktig selv er ansvarlig for å beregne avgiftsgrunnlag og utregne innførselsmerverdiavgiften.

Vi ser at ovennevnte kan by på utfordringer for våre kunder og ønsker derfor å informere om at vår tollavdeling vil være behjelpelig med å besvare spørsmål rundt dette, og sammen med dere finne gode og effektive løsninger til beste for hver enkelt.

Hva kan Accelerator bistå med?
  • Vi har sammen med vår systemleverandør utviklet et tilleggsark som viser grunnlaget for utregning av moms for hver enkelt deklarasjon, dette kan legges ved tolldeklarasjonen som automatisk sendes til deres epostadresse når fortollingen er godkjent av Tollvesenet.
  • Vi kan tilby rapporter i excel som viser oversikt over alle deklarasjoner samt grunnlaget for utregning av moms i en gitt periode.
  • Vi kan innrapportere i Altinn, på deres vegne.
  • Vi kan tilby konsulenttjenester basert på – og skreddersydd etter – deres behov.

For mer informasjon
Av Erik Mørch 23. mars 2025
Nærmere kunder og partnere i hele Europa ( Svenska , English , Deutsch , Italiano ) Kjære kunder og samarbeidspartnere, Med stor glede kunngjør prosjektleder for etableringen i Sverige; Joacim Møller Sunde at Accelerator åpner et nytt kontor i Sverige! Dette er et viktig steg for oss forteller Joacim, det gjør at vi kan tilby enda tettere oppfølging til både eksisterende og nye kunder. Samtidig styrker vi vår posisjon mellom Norge og Sverige – og skaper bedre flyt i logistikken til og fra hele Europa. Hvorfor Sverige? Vi etablerer oss i Gislaved – et logistisk knutepunkt med nærhet til både kunder og samarbeidspartnere. Herfra vil vi håndtere transporter mellom Norge og Sverige, og utvikle skreddersydde løsninger som bygger på vår kjente modell: høy servicegrad, korte beslutningsveier og transparent kommunikasjon. Med et allerede stabilt godsgrunnlag og nye spennende samarbeid i emning, er vi godt posisjonert for å skape verdi for både norske, svenske og europeiske kunder. Hva betyr dette for deg som kunde? Mer lokal tilstedeværelse : Du får et team i Sverige som jobber etter samme filosofi, systemer og kvalitetsstandarder som hos oss i Norge. Effektive løsninger for SE-NO og NO-SE : Hele transportprosessen mellom landene håndteres nå sømløst fra vårt nye kontor. Større fleksibilitet og bærekraft : Med kortere vei til avsendere og mottakere, samt tettere dialog med bileiere, får vi både bedre kontroll og reduserte kostnader – uten å kompromisse på kvalitet. Utvidet nettverk og kapasitet : Vi er i avsluttende forhandlinger med flere sterke partnere i Sverige. Vårt mål er å etablere de beste løsningene for håndtering, lagring og distribusjon – til fordel for deg som kunde. Møt teamet i Sverige:
Av Erik Mørch 10. mars 2025
I februar 2025 hadde vi i Accelerator AS besøk av Arbeidstilsynet for en gjennomgang av hvordan vi ivaretar vår informasjons- og påseplikt i henhold til gjeldende regelverk. 
Av Erik Mørch 4. mars 2025
Regjeringen publiserte 4. mars 2025 en pressemelding der de kunngjorde at norske byer skal få muligheten til å innføre nullutslippssoner.
Av Martine Møller 21. januar 2025
Vi kan med glede informere om at vi etter gårsdagens hackerangrep har kommet trygt ut av situasjonen, takket være nylig anskaffede og installerte sikkerhetsmoduler.
Av Erik Mørch 20. januar 2025
Sanksjoner mot den russisk tankflåten har ført til redusert kapasitet og økt press på prisene globalt.
Av Erik Mørch 6. januar 2025
Svært vanskelige kjøreforhold i Sør-Norge
Av Erik Mørch 19. desember 2024
Når høytiden nærmer seg og 2024 går mot slutten, ønsker vi å uttrykke vår oppriktige takknemlighet for det gode samarbeidet gjennom året som har gått. Din tillit betyr alt for oss, og vi ser frem til å fortsette vårt partnerskap i 2025. Fra alle oss i Accelerator ønsker vi deg en gledelig jul og et fremgangsrikt nytt år! ********** As the holiday season approaches and 2024 is almost over, we want to express our sincere gratitude for the great collaboration in the year that has passed. Your trust means the world to us, and we look forward to continuing our partnership in 2025. From all of us at Accelerator, we wish you a joyful Christmas and a prosperous New Year!
Av Erik Mørch 17. desember 2024
Kompetanseutvikling en sentral del av vår bedriftskultur.
Av Erik Mørch 17. desember 2024
Tolletaten har nylig kunngjort endringer i tidsplanen for innføringen av Digitoll
Av Erik Mørch 16. desember 2024
Logistikkbransjen er i sterk endring.
Flere innlegg
Share by: